Omrin is begonnen met drie 360 graden (Virtual Reality) filmpjes van ieder vijf minuten waarin de processen in de na-scheidingsfabriek, kunststof-sorteerfabriek en afvaloven in beeld zijn gebracht.
Daaruit is later de ‘waste challenge’ ontstaan. Dit is één Virtual Reality (VR) film die een combinatie is van nieuwe, bestaande en niet-eerder gebruikte beelden. De nieuwe film is compacter, bevat meer icoontjes en heeft een echte verhaallijn: producten zoals drankenkartons en een ketchupfles worden na een feestje gevolgd in de container en de fabrieken. Zangeres en Omrin-ambassadeur Iris Kroes neemt de kijker op een enthousiaste manier mee waarbij interactiviteit wordt gesuggereerd. Van deze nieuwe VR-film is er een aparte versie voor jong en oud. Na afloop ben je een echte afvaltopper – je weet meer.
Er was ook een praktische reden voor het nieuwe, kortere combinatiefilmpje: Een gastles wordt gegeven aan soms wel 50 leerlingen tegelijk. De zes aanwezige VR-brillen worden dan gedeeld.
De productie van de Virtual Reality en de aankoop van de VR-brillen kostte in totaal rond de 25.000 euro. De VR experience is een innovatieve investering en een kostbare zaak. Door de VR voor zoveel mogelijk doelen in te zetten is het bereik groter en kunnen de kosten worden gedeeld tussen verschillende partijen en afdelingen. Omrin zette de VR in voor:
De VR challenge staat niet online. De eenvoudigere 360 graden filmpjes zijn hier te bekijken: www.omrin.nl/360
Neem contact op met Jelmar Helmout, hoofd communicatie van Omrin via jhelmhout@omrin.nl