Omrins VR Waste Challenge

In sommige regio's is de herfstvakantie alweer begonnen en het schooljaar is in volle gang! Bezoeken, gastlessen en excursies zien er anders uit nu we nog steeds worstelen met Covid-19 en de bijbehorende maatregelen. Omrin heeft een wel heel bijzondere manier om leerlingen en andere geïnteresseerden toch uit te kunnen nodigen voor een kijkje in de keuken. RKN sprak met Jelmar Helmhout, Hoofd Communicatie van Omrin.

Lees meer

Bij Omrin merkten we dat een rondleiding indruk maakte: wow, wat gebeurt hier veel en wat heeft het een impact!’ De rondleidingen werden zo populair, dat er – al voordat Covid-19 roet in het eten gooide – druk op het Ecopark en de operaties kwam te staan. ‘Het werd bijna een attractiepark! We moesten een maximum aan het aantal rondleidingen stellen, maar dan wel een goed alternatief bieden.’

 

Omrin is begonnen met drie 360 graden (Virtual Reality) filmpjes van ieder vijf minuten waarin de processen in de na-scheidingsfabriek, kunststof-sorteerfabriek en afvaloven in beeld zijn gebracht.

 

Waste-challenge

Daaruit is later de ‘waste challenge’ ontstaan. Dit is één Virtual Reality (VR) film die een combinatie is van nieuwe, bestaande en niet-eerder gebruikte beelden. De nieuwe film is compacter, bevat meer icoontjes en heeft een echte verhaallijn: producten zoals drankenkartons en een ketchupfles worden na een feestje gevolgd in de container en de fabrieken. Zangeres en Omrin-ambassadeur Iris Kroes neemt de kijker op een enthousiaste manier mee waarbij interactiviteit wordt gesuggereerd. Van deze nieuwe VR-film is er een aparte versie voor jong en oud. Na afloop ben je een echte afvaltopper – je weet meer.

 

Er was ook een praktische reden voor het nieuwe, kortere combinatiefilmpje: Een gastles wordt gegeven aan soms wel 50 leerlingen tegelijk. De zes aanwezige VR-brillen worden dan gedeeld.

 

Innovatieve investering

De productie van de Virtual Reality en de aankoop van de VR-brillen kostte in totaal rond de 25.000 euro. De VR experience is een innovatieve investering en een kostbare zaak. Door de VR voor zoveel mogelijk doelen in te zetten is het bereik groter en kunnen de kosten worden gedeeld tussen verschillende partijen en afdelingen. Omrin zette de VR in voor:

 

Resultaten

 

Tips & tricks

 

De VR challenge staat niet online. De eenvoudigere 360 graden filmpjes zijn hier te bekijken: www.omrin.nl/360

 

Meer weten?

Neem contact op met Jelmar Helmout, hoofd communicatie van Omrin via  jhelmhout@omrin.nl