Interview Wichard Schepers

Door economische tekorten en de opwarming van de aarde wordt rubber steeds schaarser. Omdat er veel rubber bij het grof-huishoudelijk restafval zat startte Saver in 2021 met de aparte inzameling van rubber. In het eerste jaar resulteerde dat in een volume van 37.000 kilo.

Lees meer

 

Projectadviseur Wichard Schepers:

‘Het kan toch niet zo zijn dat de hele wereld aan het recyclen is en dat je daar als afvalbedrijf níet het voortouw in neemt.’

Alles wat rubber is

Wichard Schepers ‘Het kan met alle soorten rubber. Voor autobanden op de Nederlandse markt is er een wet die voorschrijft dat er voor iedere oude band die wordt ingeleverd een nieuwe band in Nederland mag binnenkomen. Als autobanden nog heel zijn mogen ze gratis worden ingeleverd. Wij kunnen ze ook gratis kwijt via de Recybem regeling.

‘Daarnaast heb je kapotte banden, tractorbanden die als zandbak gebruikt zijn of uit een speeltoestel komen, maar ook fietsbanden, scooterbanden of een rubberen deurmat. Daar was allemaal nog niets voor. Wij accepteren alles wat rubber is. Alleen rubber met olieverontreiniging kunnen wij niet accepteren. Maar dat is het enige.

‘Het mooie is dat we vanuit de markt heel veel vraag krijgen om het apart in te mogen leveren. Bijvoorbeeld van fietsenmakers.’

 

Nieuwe toepassingen

‘De verwerker haalt het op zodra wij een volle container hebben en sorteert het uit in verschillende soorten rubbersamenstellingen en haalt daar de grondstoffen uit.  In een rubberband zit bijvoorbeeld naast rubber ook staal. Dat haalt de verwerker er dan uit.

‘Wij willen wel zeker weten dat het materiaal inderdaad gerecycled wordt.’

Rubber wordt door Rubber Verwerking Nederland op specificatie gebracht voor verschillende toepassingen, zoals slaapmatten voor koeien in de stal, loopvlakvernieuwing of nieuwe deurmatten of tassen. Versleten banden krijgen een nieuw profiel. Rubber wordt ook toegepast in asfaltwegen voor geluidsdemping en vering.

Ook wordt er onderzoek gedaan naar de inzet van gerecycled rubber in autobanden. Een aantal bedrijven is hier al mee bezig.

 

Kostenstroom

‘Rubber is voor Saver een kostenstroom.  Saver heeft een all-in tarief voor verwerking en transport per ton en hebben de afspraak dat wij alleen volle containers aanmelden.

‘Wel is het hierbij zo dat als RVN op enig moment in onze regio andere transportactiviteiten heeft zij contact met ons opnemen om te kijken of hiermee combi’s zijn te maken.  Dit vanwege efficiëntie en milieubelasting.

‘Als meer leden aansluiten kan de verwerker ook het transport duurzamer en efficiënter maken.’

Kostenstroom of niet, bij Saver wordt geen rubber meer verbrand. ‘Daar staan wij niet voor.’

 

Over Wichard Schepers

Wichard Schepers werkt 18 jaar in de afvalbranche en heeft binnen Saver veel verschillende functies vervuld. Daarvoor hield Wichard zich bij Philips jarenlang bezig met productieprocessen. Zijn kennis van processen komt goed van pas in de transitie van afval naar grondstof en het behalen van de VANG-doelstellingen. Wichard is in zijn rol als projectadviseur bij Saver continue op zoek naar mogelijkheden om nieuwe stromen uit het grof-huishoudelijk restafval te halen.

 

Over de verwerker

Rubber Verwerking Nederland is gespecialiseerd in het duurzaam inzamelen, verwerken en recyclen van (technische) rubbersoorten tot grondstoffen voor hergebruik. Het bedrijf bestaat al meer dan 20 jaar en zamelt rubber in vanuit de hele Benelux.

Rubber Verwerking Nederland streeft altijd naar de hoogst mogelijke vorm van hergebruik of recycling. In Nederland kunnen sommige rubberproducten al voor 90% worden hergebruikt of gerecycled.

Contact:  Johan Doornberg, Directeur. Mail: info@rvnbv.com of op telefoonnummer: 0575-552955

 

Vragen over de rubberinzameling?

Neem contact op met Wichard Schepers, Projectadviseur van Saver via wschepers@saver.nl of Folker Krijgsman, grondstoffenmanager van Midwaste via f.krijgsman@midwaste.nl

 

Kennis van morgen

Bekijk alle nieuwsberichten